Online concept voor Dierenpark Amersfoort

Razend nieuws

Eind vorig jaar is Studio Razend op bezoek gegaan bij Dierenpark Amersfoort voor een eerste grote pitch. De vraag was om een online concept voor te leggen voor de nieuwe website. Zonder een hele gedetailleerde briefing en dus mét alle mogelijkheden voor nieuwe, creatieve ideeën hebben wij een conceptvoorstel gedaan. Een uitgelezen mogelijkheid om met Studio Razend voet aan de grond te krijgen en ons domein als creatief online bureau te claimen! Een korte terugblik…

We zijn begonnen met het analyseren van de huidige site op onderdelen als functionaliteit, techniek, ontwerp, content, navigatie en structuur. De uitkomst hiervan was dat alle onderdelen aanzienlijk verbeterd konden worden. Terwijl de ideeën hiervoor al snel borrelden zijn we eerst terug gegaan naar de essentie en hebben we onszelf de vraag gesteld; Welke doelen zou Dierenpark Amersfoort in haar website moeten nastreven?

Aanpak

In het concept hebben we onze aanpak als volgt opgezet; Het bepalen van de online doelstellingen, doelgroep bepaling, content- en navigatie(her)structurering, functioneel ontwerp, grafisch ontwerp.

Online doelen

Vanuit onze filosofie hebben wij de eerste online doelstellingen geformuleerd (in een later stadium ongetwijfeld verder aangevuld met input vanuit de opdrachtgever). Het uitgangspunt voor de te bedenken website? “Inspireren, informeren en activeren”!

  • De sfeer van het dierenpark inpassen op de website
  • De informatiestructuur en navigatiestructuur herzien
  • Meer inspelen op online ticket- en abonnementen verkoop
  • De mogelijkheden voor zakelijke activiteiten in het park benadrukken
  • Ruimte voor promotionele marketing
  • Het bedienen van de juiste doelgroep(en)
  • Vindbaarheid verbeteren

Doelgroep

NavigatiestructuurDe dierentuin is bij uitstek de plek voor kinderen maar ook voor ouderen! Eigenlijk voor iedereen. Wij zijn daarom vooral uitgegaan van de doelgroep “ouders”. Zonder kinderen en ouderen uit het oog te verliezen. Echter zijn het vooral de ouders die informatie zoeken, de keuze maken welk uitje er wordt gepland en natuurlijk de tickets betalen. De gebruikerservaring hebben wij vooral gericht op mensen rond de 40. De laatste, zéér belangrijke, doelgroep voor het dierenpark is de zakelijke bezoeker. Zonder de essentie van het dierenpark te verliezen kan er toch prominenter worden ingespeeld op zakelijke arrangementen in een dierenpark.

Redesign concept

Het uiteindelijke designvoorstel voor de homepage biedt ingangen naar de belangrijkste onderdelen op de site. Zoals gezegd, de gehele site moet de bezoeker inspireren, informeren en activeren! Dit gebeurd op de homepage met het prachtige beeldmateriaal van de dieren (deze moeten altijd centraal staan), het weergeven van een deel van de belangrijkste informatie en uiteraard de mogelijkheid om (snel) tickets en abonnementen te bestellen. De online verkoop wordt ook gestimuleerd door te inspireren in welke vormen de bezoeker het dierenpark kan bezoeken; zakelijke gelegenheden, familieuitjes, trouwerijen en educatieve mogelijkheden.

Tot zover een klein deel van ons conceptvoorstel voor Dierenpark Amersfoort.

Concept redesign Dierenpark Amersfoort

Het uiteindelijke conceptvoorstel vindt u hier!

Met deze post wilden wij kort uitleggen hoe wij te werk gaan bij dit soort opdrachten. Ondanks dat Dierenpark Amersfoort inmiddels gekozen heeft voor een andere online partner staan wij nog steeds 100% achter onze aanpak en ons voorstel. Daarom hebben we dit gepubliceerd. Wij willen Dierenpark Amersfoort via deze weg bedanken voor het bieden van een mooie kans en succes wensen met de ontwikkeling van de nieuw te maken website!