One step checkout, wat is het en ‘moet’ je het gebruiken?

Conversie, e-Commerce, Razend nieuws, Razend's visie, User-centered

Alweer een tijdje geleden bezocht ik samen met Jelle de Webwinkel Vakdagen om te kijken naar nieuwe ontwikkelingen, boeiende presentaties en omdat het leuk is om te zien waar ‘iedereen’ in webwinkelland aan werkt. We hebben meerdere presentatie’s bijgewoond, van (hele) grote webshops en hun toekomstplannen (bol.com) tot het verhaal van Wouter Hol van kabeltje.com, over hoe hij zijn internetcarrière begonnen is met inkoopacties en dit uiteindelijk heeft zien groeien tot de serieuze webshop die het nu is.

Een andere presentatie die we hebben bijgewoond hebben was de presentatie van Maxxento over het onderzoek naar de one step checkout vs de multi page checkout. Dit onderzoek, dat gebaseerd is op gebruikers ervaringen en de resultaten van een eye tracker geven mooie inzichten in het gebruik van webshop checkouts.

Omdat wij ons, onder andere, constant bezig houden met het verbeteren van de gebruikerservaring op de websites die we bouwen is dit onderzoek natuurlijk ééntje die helemaal in ons straatje past.

Hoe een webshop checkout er in real life uit zou zien? Bekijk dan vooral even onderstaande youtube link… geniaal en vooral erg herkenbaar.


One step checkout vs Multi step checkout
Een one step checkout maakt het mogelijk voor consumenten om een product online te kopen door na de keuze van het product alle benodigde gegevens van de consument (factuur/verzendadres, betaalgegevens, verzendmethode) van deze bestelling op één pagina in te vullen.

Goed voorbeeld van een one step checkout.

#1

De tegenhanger van de one step checkout is de multi step checkout. Zoals wellicht te verwachten is na het lezen van bovenstaande tekst is het bij een multi step checkout zo dat bestelling afgerond dient te worden door meerdere stappen te doorlopen in het bestelproces.

Goed voorbeeld van een multi step checkout.

#2

Help! Welke checkout moet ik kiezen voor mijn (toekomstige) webshop?!
Laat ik eerst duidelijk maken dat de keuze om een one step checkout of een multi step checkout te kiezen niet persé een foute of goede keuze is. Het (conversie) succes van het afrekenproces is deels afhankelijk van het type checkout, maar er dient bij beide varianten altijd rekening gehouden te worden met meerdere keuzes, denk hierbij bijvoorbeeld aan het aantal invulvelden.

Daarnaast is het ook goed om je als webshop eigenaar af te vragen wat voor producten/diensten je verkoopt. Verkoop je high involvement producten (denk aan vliegtickets) dan is het verstandig om een multi step checkout te hanteren. Dit heeft te maken dat er in het aankoop proces diverse belangrijke keuzes (bagagetype en verzekeringen) gemaakt moeten worden en het van belang is dat deze keuzes zorgvuldig overwogen moeten worden.

Verkoop je nou kant en klare producten waarbij er minder belangrijke keuzes gemaakt moeten worden dan is een one step checkout een betere keuze.

Wilt u meer weten over webshops, checkouts en usability neem gerust contact met ons op.

Bronnen:
JungleMinds
MAXXento PDF
Frankwatching
Twinkle
Webwinkelblog