Google Analytics, wie bezoekt mijn site en hoe controleer ik dit?

Conversie, Marketing, Razend nieuws, Razend's visie, Tech

Om achter het antwoord van deze vraag te komen kan je in je omgeving gaan vragen wie er weleens op je site komt en wat ze er van vinden. Dat is leuk als je 10 vrienden hebt maar als je elke maand 400 mensen moet gaan vragen of ze weleens op je site komen en wat ze er van vinden is dit misschien een beetje omslachtig.

Een oplossing voor dit probleem bestaat al een geruime tijd en is al door veel bedrijven in gebruik. Google Analytics is een tool om (bijna) alles te weten te komen van de bezoekers van je website, en JA dit moet je weten!

Voorbeelden zijn:
– Waar komen mijn bezoekers vandaan?
– Zijn dit nieuwe of terugkerende bezoekers?
– Hoeveel bezoekers heb ik eigenlijk?
– Via welke zoekwoorden komen mensen op mijn site?

Nou zijn dit slechts enkele functies van Google Analytics maar wij hebben ondertussen zelf ervaren dat het een enorm (gratis!) dienstenpakket is waar je je als bureau zijnde echt mee in de vingers snijdt als je het niet gebruikt.

We willen je daarom graag helpen door twee belangrijke aspecten van Google Analytics uit te leggen in deze blogpost:

1. Doelen bepalen
2. Begrippen

1. Doelen bepalen
Om nog maar eens een hele grote open deur plat te stampen; meten is weten… Er zijn genoeg berichten te vinden die deze term (meten is weten) gebruiken. Ja de uitspraak meten is weten klopt, maar moet je niet eerst weten wat je wil meten, en hoe?

Oké dat gezegd hebbende, is de eerste stap een Google Analytics account koppelen aan je site, laat deze data verzamelen en kijk wat er verandert als je een tweet of facebook bericht met een link naar je site post. Houd vooral in de gaten wat voor grote lijnen er te zien zijn, is er op een specifieke dag of in het weekend minder of juist meer verkeer? Waar komt je verkeer vandaan, komt het door je tweet of facebook bericht, of komen de mensen sowieso wel? Hoe lang bezoeken mensen je site, en waar klikken ze wel en juist niet op?

Genoeg vragen, nog weinig antwoorden. Na deze eerste kennismaking met Analytics wordt het tijd om aan de hand van de verzamelde data doelen op te stellen. Heb je nu per maand 100 bezoekers of heb je nu per maand 10 contact aanvragen via je site en wil je dit verhogen?

Stel voor jezelf doelen in met Analytics, blijf realistisch maar stel dat je bijvoorbeeld naar 150 bezoekers wil of 20 contact aanvragen. Stel deze doelen in met Analytics (Google Analytics dashboard –> conversie –> doelen) check vervolgens met Analytics waar mensen afhaken op je site (waarom daar?), kijk waar ze vandaan komen (is hier meer uit te halen?), op wat voor zoekwoorden kom je naar voren (kan ik deze verbeteren?), is het nodig om een AdWords campagne te koppelen om meer bezoekers te trekken? Welke browser(s) gebruiken mijn bezoekers en werkt de site altijd goed in elke browser? Wat zijn de resultaten ten opzichte van dezelfde dag vorige maand? Werkt mijn nieuwe design beter? Is mijn social media campagne succesvol?

Controleer, analyseer en vergelijk je resultaten om je online doelen te behalen. Onthoud altijd.. er is geen magisch trucje om direct succesvol te worden op internet.

2. Begrippen
Al een tijdje bezig of sinds kort verdiept in Google Analytics? Hier een kleine uitleg van de termen:

Bounce rate (bouncepercentage):
Het aantal bezoekers dat weggaat zonder een andere pagina te hebben bekeken hebben op dezelfde website.

Exit rate (uitstappercentage):
Percentage bezoekers dat je website verlaat naar een andere site vanaf een pagina.

Referral (verwijzing):
De, al dan niet externe plek, die linkt naar de pagina waarop een bezoeker zich bevindt.

Organic:
Bezoek dat uit niet gesponsorde bronnen van een zoekmachine gegenereerd wordt

Realtime:
Laat direct zien wat er op dit moment speelt op je website.

Time on site:
Tijd die een bezoeker daadwerkelijk op je site doorbrengt.

Pageviews:
Hoe vaak zijn de pagina’s van mijn site bekeken.

Bezoeken:
Hoeveel bezoekers heb ik gehad op mijn website.

Dashboard:
Plek waar analytics widgets geplaatst kunnen worden om snel inzicht te verkrijgen in de laatste statistieken.

Meer weten over Google Analytics?

Check dan:

Quick tour analytics:

En:
Google Analytics in 60 seconden: