Denk aan tabletoptimalisatie!

Conversie, e-Commerce, Inspiratie, Ontwerp, User-centered

Wij bedenken functionele en creatieve oplossingen voor digitale uitingen. De AIDA-trechter is daarbij altijd onze stok achter de deur. Websites en vooral shops dienen een doel dat je wilt behalen. Inmiddels bezitten zo’n 4,3 miljoen Nederlanders een tablet en de meesten die het apparaat ontberen hebben ongetwijfeld weleens een tablet in hun handen gehad.

Aan ons de taak om de meest functionele en creatieve oplossingen te bedenken, speciaal aansluitend op de eigenschappen van de tablet; tabletoptimalisatie! YEEEEHES!

Maar waar houdt Studio Razend rekening mee bij het ontwerpen of optimaliseren voor tablet? Wij zetten onze eigen aandachtspunten op een rijtje…

1. We mógen weer scrollen!
“Belangrijkste informatie boven de fold” werd (en wordt nog steeds) gezegd. Er zit nog steeds een kern van waarheid in maar pin jezelf er niet op vast. Prop niet alles in de bovenkant van de pagina, vooral niet in de tabletweergave. Tabletgebruikers zijn bereid te scrollen. Navigeren met de vingers is gemakkelijker en sneller dan met de muisscroller, terwijl desktopgebruikers een actievere houding innemen en daardoor nauwkeuriger in gebruik zijn. Besteed liever aandacht aan witruimtes (zie punt 3)

2. Dikke vingers betekent vergroten
Vergroot je content. De lettergrootte maar met name de klikbare delen. Vingers zijn namelijk dikker dan je cursor! Daarbij is de precisie op de tablet een stukje lager dan op de desktop. Geef de gebruiker de mogelijkheid om niet te precies te hoeven zijn.

3. Dikke vingers betekent ook ruimte
Witruimtes welteverstaan. Veelvoorkomend probleem is dat je klikt op dat onderdeeltje waar je nou net níet op wilde klikken. Voorkom dit en breng ruimte om te ‘ademen’ in de layout. Denk bijvoorbeeld ook eens aan invulformulieren met kleine selectievakjes die veel te dicht op elkaar staan waardoor het lastig is om snel te selecteren met je vinger.

4. Houd rekening met hover-statussen
Groot verschil van sites tussen tablet en desktop is dat je op een tablet altijd meteen ‘klikt’, terwijl je op de gewone website ook met je cursor kunt vliegen over verschillende onderdelen zonder dat je al klikt. Dit betekent dat je geen hover-statussen hebt op je tablet. Dit kan voor problemen zorgen bij bijvoorbeeld een navigatie met dropdown-menu.

5. Het retina scherm
Er zijn inmiddels ook tablets (en ook telefoons en laptops) die 2 keer scherper zijn, het retina scherm. Dat betekent dat er twee keer meer pixels in hetzelfde oppervlakte gaan en dat de resolutie van de gewone website niet voldoet. Zorg dus voor het beschikbaar maken van twee keer zo grote afbeeldingen op je site. We kunnen dus zeggen; Resolutieoptimalisatie!

Essentie: De desktopgebruiker werkt preciezer door de actievere houding en de tabletgebruiker is meer de ontspannen gebruiker die minder nauwkeurig is.

Hebben jullie belangrijke aanvullingen? Laat het ons hier weten!

Oh, en voordat ik dit artikel schreef heb ik deze post van UXmag gelezen…