Bruikbare tips om ‘raak te schieten’ met je Call to action

Conversie, e-Commerce, Ontwerp, Razend's visie, User-centered

Een Call to action is een begrip dat gebruikt wordt in marketing om potentiële kopers na het ontvangen van een (reclame)boodschap tot een specifieke handeling over te halen. Iedere website heeft, net als een Call to Action, een doel, je wilt een offerteaanvraag binnenhalen, een ingevuld contactformulier ontvangen, producten verkopen of een inschrijving op je nieuwsbrief krijgen.

Om dit doel te bereiken wil je de bezoekers van je website (snel) duidelijk maken dat er bij binnenkomst op de website een bepaalde trechter gevolgd moet worden, natuurlijk zonder dat het de gebruiker irriteert. Het begin van deze trechter kan gevormd worden door een zogenoemde Call to action (hierna: CTA). Om duidelijkheid te verschaffen in hoe jij te werk kan gaan bij het ontwerpen van een CTA geven we je tips die zeker gaan helpen bij het verhogen van de conversie.

In de tips hieronder ga ik vooral in op het uiterlijk van de CTA en de manier van weergeven. Echter moet men zich wel realiseren dat er meerdere aspecten zitten aan een CTA. De inhoud is minstens net zo belangrijk, plaats daarom een zogenoemde ‘sense of urgency’ in je CTA. Een goed voorbeeld hiervan is ‘Deze aanbieding is nog 8 uur geldig!’ of ‘eerste 100 deelnemers gratis’. Zorg ervoor dat mensen niet om je ‘aanbieding’ heen kunnen en hou vooral bij hoe groot het succes van CTA is met Google Analytics.

Tips!

#1. Size does matter.. Cliché maar zorg dat je CTA opvalt zonder dat het ten koste gaat van je gehele ontwerp.

De grootte van je CTA is uiteraard afhankelijk van je oorspronkelijke design en content en hij zal uiteraard groter worden door het gebruik van afbeeldingen maar zorg dat het opvalt zonder buiten het design te vallen.

call to action

#2 Ruimte! Prop je CTA niet in een lap tekst!

#3 Zet je belangrijkste CTA niet in de footer van je website maar in de header of je slider.

#4 Contrast, een CTA hoort nou eenmaal op te vallen

#5 Hover, zo weet je bezoeker dat het klikbaar is!

#6 Het hoeft echt geen standaard button te zijn…

#7 Je mag best hints geven waar je bezoekers op moeten klikken

#8 Een Call to action heet niet voor niets Call to action, gebruik duidelijke tekst!

call to action

Nog niet uitgelezen over Call to actions? Lees dit artikel dan ook nog even.